Thailand - tirsdag den 17. februar 2004

Sightseeing i Bangkok

Efter en god og meget lang nats søvn, var vi friske og klar til at indtage Bangkok. Idag skulle vi på den tur, som vi blev overtalt til i lufthavnen ved ankomsten.

Kl. 7:30 var vi klar - og det var vores guide også. I en wan med chauffør gik det mod Chang Pier. Afstanden dertil var ikke så stor men det var morgenmyldretrafikken til gengæld, så turen tog ca. 1 time, hvoraf det meste tid gik med at holde i kø. Undervejs spurgte vores thailandske unge kvindelige guide meget til Danmark og vores forhold. Hun var især interesseret i vores kongefamilie.

Vi var jo blevet lovet "egen båd" til det flydende marked, men båden viste sig at have plads til ca. 50 passagerer, så den fik vi selvfølgelig ikke alenene - det ødelagde dog ikke oplevelsen på floden.

Så snart båden var fyldt op, sejlede vi afsted hen over den store flod, der skærer igennem Bangkok. Ned forbi Gran Palace og ind ad en biflod. Her blev vi hurtigt stoppet, fordi der var højvande på floden. Vi skulle igennem en sluse og sænkes ca. en meter. Hvis ikke slusen var der, ville mange af husene langs det store flodsystem blive oversvømmet. Vi ventede ca. 10 - 15 minutter, hvorefter vi blev sendt ind på bifloderne.

Det er altid en oplevelse at sejle, hvor der bor mennesker helt ud til floden. Vi kunne konstatere, at der ligger mange templer ned til floden. Thailænderne er et troende folk og de bruger deres templer meget mere end vi bruger vores kirker.

Ved et af templerne gjorde vi stop for at fodre fisk i floden. Vi kunne købe brød (20 bath), som vi kunne fodre fiskene med. Straks båden gjorde holdt, vrimlede det med fisk i overfladen. Brødene var hurtigt væk og videre gik det. Næste stop var det flydende marked, som vi havde set meget frem til. Men vi måtte kigge langt efter den form for flydende marked, som vi ville se. Dér hvor vi blev sat af kaldte de godtnok for et flydende marked, men det var nu et lille marked i et hus, der stod på pæle ved floden. "Merry christmas" stod der over indgangen til markedet. Hvor var de flydende markeder, hvor varerne sælges fra longtail-både???

Efter ca. 30 minutters ophold i dette "flydende marked", hvor der blev solgt turist-tingeltangel, fortsatte vi med båden et kort stykke tid og stoppede nu ved en "slangefarm". Vores turistguide, der også var med båden bekendtgjorde, at dette var den eneste slangefarm i Bangkok. Vi fortalte hende, at vi under vores sidste besøg i Bangkok så Røde Kors' Slangefarm - hvortil hun sagde: "Nå ja, der er 2 slangefarme i Bangkok!"

Denne slangefarm var tydeligvis mere turistpræget. Det handlede mere om at tjene penge end at se til at dyrene i det lille tilknyttede zoo havde det godt. Små bure med tigre, aber, slanger og andre eksotiske dyr. Ved indgangen stod en mand med en python om halsen. For 20 bath kunne man blive fotograferet med slangen om halsen.

Efter ca. 15 min. blev der kaldt til slangeshow. I en lille overdækket rund arena blev showet afviklet uden den store respekt for slangerne. De blev kastet ud af de sække, som de lå i. I rask tempo blev slangerne pirret, så vi kunne se, hvordan de reagerede, mens vi fik det råd at stå helt stille, hvis vi var mindre en 3 meter fra en slange.

Ud blandt publikum med slangerne, for at tilskuerne kunne føle på slangens skind. Undervejs tabte de pludselig slangen - eller den ene halvdel (halen) - til stor skræk blandt tilskuerne, der var tæt på - og til stor morskab for de, der afviklede showet - og os, der var et stykke derfra.

Straks showet var slut, blev vi gennet tilbage til båden, hvor det gik tilbage til udgangspunktet ved Chang Pier. Her ventede vores chauffør. Vi skulle på sightseeing, hed det sig. Vi skulle se byen. Vi blev klogere. Snart gjorde vi holdt ved en juvelbutik, hvor vi først blev budt på iskold vand. Det var egentlig godtnok, men vi havde gennemskuet, at vi atter skulle "lenses" for penge. I juvelbutikken var der en masse unge thaipiger, der vimsede rundt efter os. Der gik hurtigt sport i at forsøge at gå et sted hen i butikken og se, hvordan en eller flere af pigerne fulgte efter os. Da alle var blevet træt af den leg, gik turen videre og vi fandt hurtigt ud af, at næste stop ville være hos en skrædder. Vi gad ikke disse besøg og bad om at blive fri. Det kunne stort set ikke lade sig gøre og vores thailandske unge guide gjorde sig mange anstrengelser, for at overtale os til blot at gå ind i butikken og kigge i 5 minutter. Det gjorde vi så. Det blev en ren tilsætningsforretning for skrædderbutikken. Vi blev båset omkring et bord, der blev budt på øl, vand, sodavand og kaffe og så blev der ellers vimset omkring os, for at få gang i en snak. Flere tøjkataloger fra de store producenter blev lagt foran os og vi bladrede uinteresseret i dem. Efter ca. 10 minutter var vi ude af butikken igen.

Med i den købte tur var en aftale om at blive kørt tilbage til vores hotel. Vi valgte dog at blive kørt til Wat Po, hvor vi ville ind og se den liggende Buddha. Der blev også mulighed for at se mere af området, der er så fyldt med flotte bygninger og guldbelagte Buddhaer i mange størrelser og skikkelser. Det blev dog hurtigt for meget for en vesteuropæer, men imponerende og overdådigt, det var det.

Næste stop skulle være indkøbscentret Siam Center. Her ville vi spise frokost. Nogle tog en tuk-tuk mens andre valgte en taxa. Vi blev selvfølgelig ikke sat af samme sted og havde derfor problemer med at finde hinanden. Det endte derfor med, at vi spise i 2 hold. Så snart vi var færdige med at spise, forlod vi centret - for straks at møde det andet hold! Så gik det med Skytrain hjem, for at slappe af en times tid.

Kl. 19:15 var det mødetid, for at tage ind til Chinatown. Ved hotellets reception var der givet besked om, at vi kunne hyre en taxa ind til byen. Det eneste problem var, at prisen var tårnhøj i forhold til, hvad vi skulle betale, hvis vi selv prajede en taxa - så vi valgte det sidste. Det viste sig imidlertid at være svært, at praje en stor taxa, hvor vi alle kunne være. Det der med 2 taxa'er, havde vi jo ikke den store fidus til...

Vi endte med at tage skytrain ind til National Stadium, hvorfra vi havde en ide om at vi kunne gå det sidste stykke.

Skytrain er et let system. Man betaler 10 - 50 bath afhængig af, hvor langt man skal. Billetterne trækkes i automater og køres igennem en automat, der giver adgang til togene. Den samme billet køres atter igennem en automat, når man når destinationen. Så har man mistet sin billet undervejs, så har man et problem...

Vi nåede vores station, men var noget i tvivl om hvor langt der var derfra til Chinatown, så vi endte med at tage 2 tuk-tuk'er videre. De fulgte pænt efter hinanden og vi blev sat af på et gadehjørne efter 4 - 5 km. kørsel. Sidste gang vi var i Thailand havde vi fulgt Lonely Planets anbefalede tur igennem Chinatown men vi havde ikke lige taget guiden med, så vi måtte opgive at finde gaden igen. Istedet så vi os om efter et spisested. Langt de fleste restauranter i Chinatown er udendørs og består af en primitiv opdækning ved små borde og plasticstole. Her fandt vi en fiskerestaurant på et gadehjørne og de fik hurtigt arrangeret et 7-mands bord - helt ud til gaden - og til "opvaskeafdelingen", der bestod af et par store baljer vand, hvor tingene blev skyllet af i...

Maden blev bestilt. Vi var endnu ikke så meget inde i thailændernes måde at servere tingene på, så vi bestilte hver især den menu, som vi gerne ville have. Alt blev serveret på bordet og der var masser af mad til alle. Det smagte super - selv min småbekymrede mor spiste, så det var en sand fornøjelse.

Efter en god madoplevelse gik det med 2 taxaer tilbage til hotellet, hvor det ene hold var fornuftige og handle ind til en godnatøl og vand - mens det andet hold gik på bar! Med godnatøllen var en meget begivenhedsrig dag til ende.